- 2025. március 13. 14:00-15:30 – Borza Barbara: „Mesélj nekem!” – multiszenzoros történetmesélés bemutatása – online
- 2025. március 20. 14:00-15:30 – Borza Barbara, Tari Istvánné: „DigiMóka” – digitális tananyagok tervezése és készítése – Miskolci Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és EGYMI
- 2025. április 2. 14:30 – dr. Perjésiné Farkas Kriszta: Kötelező olvasmányok feldolgozása könnyen, érthetően – Avastetői Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Széchenyi István Általános és Alapfokú Művészeti Tagiskolája
- 2025. április 10. 14:00-15:30 – Borza Barbara: „Mesélj nekem!” – multiszenzoros történetek készítése I. (történetek adaptálása) – online
- 2025. május 15. 14:00-15:30 – Borza Barbara: „Mesélj nekem!” – multiszenzoros történetek készítése II. („Mesedoboz” összeállítása) – Miskolci Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és EGYMI
- 2025. május 17. 12:00 – dr. Perjésiné Farkas Kriszta, Kovács Gizella: Tanulási utak segítése – differenciáló kiadványok (4. és 5. osztály) bemutatása – Emődi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
- 2025. június 5. 14:00-15:30 – Borza Barbara, Tari Istvánné: „DigiMóka” – digitális tananyagok tervezése és készítése – tapasztalatcsere – online
„DigiMóka” – online tapasztalatcsere
Bázisintézményi program keretén belül 2025. június 5-én Borza Barbara gyógypedagógus tartott online előadást.
A program címe: „DigiMóka” – online tapasztalatcsere
Az online előadás során a résztvevők megbeszélték a korábban elhangzottak alapján tapasztaltakat, valamint az adaptált módszerrel kapcsolatos saját élményeket.
Az érdeklődő szakemberekkel átbeszélték a tapasztalt problémákat, nehézségeket, melyekre igyekeztek használható megoldásokat találni.


„Mesélj nekem!” – multiszenzoros történetek készítése II.
Bázisintézményi program keretén belül 2025. június 3-án Borza Barbara gyógypedagógus tartott előadást a Miskolci Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és EGYMI-ben.
A program címe: „Mesélj nekem!” – multiszenzoros történetek készítése II. (Mesedoboz készítése)
A workshop során a résztvevők a korábbi alkalommal elkészített meséhez készítettek mesedobozt. Ezen felül olyan technikákat ismerhettek meg, melyek segítségével sokkal
könnyebben tudnak összeállítani képes mesekönyvet és mesedobozt az adaptált történethez
kapcsolódóan. A mesedobozba bekerültek a különböző kulcsszavakat szimbolizáló kellékek, valamint ingyenesen elérhető hanganyagok az internetről.



Tanulási utak segítése – differenciáló kiadványok (4. és 5. osztály)
Bázisintézményi program keretén belül 2025. május 19-én Kovács Gizella és dr. Perjésiné Farkas Krisztina utazó gyógypedagógusok tartottak előadást az Emődi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában.
A program címe: Tanulási utak segítése – differenciáló kiadványok (4. és 5. osztály) bemutatása
A program során az első előadó bevezető gondolataiban bemutatta, milyen kiadványokról van szó, azok milyen koncepciók alapján készültek. Bemutatta a 3 képességszintet, melyekre adaptálva lettek a tankönyvi fejezetek. Ezután a kidolgozott kiadványból részleteket mutatott be a 4. és 5. évfolyamos magyar, matematika, környezetismeret/természetismeret tantárgyakból, bemutatva a differenciálást gyakorlati szempontból.
A második előadó bemutatta a könnyen érthető kommunikációs módszert, példákat mutatott magyar, matematika és természetismeret tantárgyakból, hogyan lehet alkalmazni a módszert, adaptálni a módszer segítségével a tankönyvek szövegeit, feladatait.
Ezután a résztvevők feladatot kaptak, miszerint a saját tantárgyuk tankönyvének egy fejezetéhez készítsenek differenciált feladatokat, valamint egy bekezdést, írjanak át könnyen érthetően.




„Mesélj nekem!” – multiszenzoros történetek készítése I.
Bázisintézményi program keretén belül 2025. április 10-én Borza Barbara tartott online előadást.
A program címe: „Mesélj nekem!” – multiszenzoros történetek készítése I. (Történetek adaptálása multiszenzoros történetté)
Az online előadáson a résztvevők először felelevenítették a korábbi előadásokon megismerteket, illetve részletesen átbeszélték a multiszenzoros történetmesélés készítésének lépéseit. Ezt követően a megosztott sablonba egy közösen kiválasztott történet feldolgozásának lépéseit rögzítették, majd ezekhez eszközöket és hangokat is kapcsoltak.
A programon résztvevő szakemberek szerint így már lényegesen könnyebb lesz számukra a módszer adaptálása, valamint izgatottan várják a következő foglalkozást.




A Könnyen érthető kommunikáció alkalmazási lehetőségei tanórákon
Bázisintézményi program keretén belül 2025. április 2-án az Avastetői Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Széchenyi István Általános és Alapfokú Művészeti Tagintézményben tartott előadást Dr. Perjésiné Farkas Krisztina – utazó gyógypedagógus.
A bemutatott program címe: A Könnyen érthető kommunikáció alkalmazási lehetőségei tanórákon.
Az előadó, és egyben szerző, röviden bemutatta a könnyen érthető kommunikáció módszert, és annak alkalmazási lehetőségeit a tanórákon. Példákat hozott fel különböző tantárgyakból, tankönyvekből, iskolai szituációkból, hogyan lehet alkalmazni a könnyen érthető kommunikáció módszereit.
A szerző bemutatta az eddig elkészült könnyen érthető nyelven megírt könyveit – kötelező olvasmányokat. Beszámolt a könyvek tanórai alkalmazásának tapasztalatiról.
Az előadást követően kötetlen beszélgetés alakult ki, könyvek vásárlására is sor került.


„DigiMóka” – digitális tananyagok tervezése és készítése
Bázisintézményi program keretén belül 2025. március 20-án Borza Barbara gyógypedagógus tartott előadást.
A program címe: „DigiMóka” – digitális tananyagok tervezése és készítése
A fejlesztő iskolai nevelés-oktatás jó gyakorlatainak bemutatását célzó bázisintézményi programjaink közül márciusban került sor egy, a „DigiMóka” digitális feladat- és játékgyűjtemény tervezéséhez és elkészítéséhez kapcsolódó workshopra. A programon résztvevő gyógypedagógusok saját tapasztalat során ismerték meg a DigiMóka feladatait, azok elkészítésének menetét a tervezéstől a hang- és képanyagok keresésén és szerkesztésén át az interaktív digitális feladatok szerkesztéséig. A workshop során mindannyian elkészítettek egy 3-4 diából álló feladatot, a DigiMóka fejlesztőinek folyamatos támogatásával és segítségével, így már magabiztosan készíthetnek a jövőben önállóan is digitális tananyagokat.



„Mesélj nekem!” – a multiszenzoros történetmesélés bemutatása
Bázisintézményi program keretén belül 2025. március 13-án Borza Barbara gyógypedagógus tartott online előadást.
A program címe: „Mesélj nekem!” – a multiszenzoros történetmesélés bemutatása
A fejlesztő iskolai nevelés-oktatás jó gyakorlatainak bemutatását és adaptálását célzó bázisintézményi programjaink közül márciusban ismét sor került egy, a multiszenzoros történetmesélés módszerét bemutató online előadásra. A programhoz főleg többségi köznevelési intézményekben és pedagógiai szakszolgálatokban dolgozó, de sajátos nevelési igényű gyermekkel, tanulókkal foglalkozó szakemberek csatlakoztak. Az online előadás során a résztvevők lépésről-lépésre megismerhették a multiszenzoros történetek készítésének, adaptálásának lépéseit, valamint az ehhez használható eszközökről, kiegészítőkről is informálódhattak. A programelemre alapozva a következő alkalmak során már konkrét történetek adaptálására és „Mesedoboz” készítésére kerül sor interaktív előadás és workshop formájában.



„Mesélj Nekem!” – a multiszenzoros történetmesélés bemutatása
Bázisintézményi program keretén belül 2025. február 13-án Borza Barbara gyógypedagógus online előadást tartott.
A program címe:„Mesélj Nekem!” – a multiszenzoros történetmesélés bemutatása.
A fejlesztő nevelés-oktatáshoz kapcsolódó soron következő bázisintézményi programunkon a MultiSzenzoros TörténetMesélés módszerét mutattuk be az érdeklődőknek, online előadás formájában. A résztvevők megismerkedhettek a módszer kialakulásával, történetével, sajátosságaival, eszközeivel, valamint a különböző történetek adaptálásának lépéseivel. Videón egy foglalkozást is megnézhettek, így még pontosabb képet kaptak a módszerről. Az online előadást kötetlen beszélgetéssel zártuk.
A programsorozat következő foglalkozásán (2025.03.13-án) részletesen bemutatjuk a történetkészítés folyamatát.


Kötelező olvasmányok feldolgozása könnyen érthetően újramesélt könyvek segítségével
Bázisintézményi program keretén belül 2025. január 29-én online előadást tartott Dr. Perjésiné Farkas Krisztina, utazó gyógypedagógus.
A bemutatott program címe: Kötelező olvasmányok feldolgozása könnyen érthetően újramesélt könyvek segítségével.
Az előadó röviden bemutatta a könnyen érthető kommunikáció (K.É.K.) jelentőségét, formai, tartalmi jellemzőit.
Az előadó, és egyben szerző bemutatta az eddig elkészült könnyen érthető nyelven megírt könyveit – kötelező olvasmányokat.
A Pál utcai fiúk könnyen érthetően átírt változata alapján dolgozták fel a regényt 3 iskolában. A tapasztalatokról is beszámolt az előadó-szerző.
Az előadást kötetlen beszélgetés követte.


